1. İçeriğe git
  2. Ana menüye git
  3. DW'nin diğer sayfalarına git
PolitikaAvustralya

Reddit'ten Avustralya'nın sosyal medya yasağına itiraz

12 Aralık 2025

Reddit, Avustralya'nın 16 yaşından küçüklere sosyal medya yasağının iptal edilmesi için Yüksek Mahkeme'ye başvurarak hukuki mücadele başlattı.

Avustralya bayrağının önünde, Reddit aplikasyonun açık olduğu bir cep telefonu ekranı görülüyor.
Reddit, Avustralya'da 16 yaşından küçüklere sosyal medya erişimin yasaklanmasını öngören yasanın iptal edilmesini istiyor. Fotoğraf: George Chan/Getty Images

San Francisco merkezli Reddit, Avustralya'da 16 yaşından küçüklerin sosyal medyaya erişimini yasaklayan yasanın iptal edilmesi için Yüksek Mahkeme'ye itiraz başvurusunda bulundu.

Dünyada sosyal medyaya erişime yaş sınırı getiren ilk ülke konumundaki Avustralya'da, 10 Aralık'ta yeni bir yasa yürürlüğe girdi.

Yasa, 16 yaşından küçüklerin TikTok, Facebook, Instagram, X, YouTube, Reddit, Kick, Twitch ve Snapchat gibi sosyal medya platformlarına erişimini yasaklıyor.

Reddit itirazında ne öne sürüyor?

Reddit ise bugün "özgür siyasi tartışmalara ve ifade özgürlüğüne müdahale" olarak nitelendirdiği yasanın iptal edilmesi için Avustralya Yüksek Mahkemesi'ne başvurduğunu duyurdu.

Bu başvuruyla yasaya karşı uzun soluklu olacağı belirtilen bir hukuki mücadele başlatan Reddit, yasayla getirilen yaş sınırlamasının Avustralya Anayasası'nda güvence altına alınan "özgür siyasi iletişim hakkını" ihlal ettiğini öne sürüyor, bu nedenle yasanın iptal edilmesi gerektiğini savunuyor.

Yüksek Mahkeme'ye iletilen 12 sayfalık dilekçede, Reddit'in zaten bir sosyal medya platformu olmadığı, bunun için de söz konusu düzenlemeden muaf tutulması gerektiği belirtiliyor.

Reddit tarafından yapılan açıklamada, "Gençleri koruma konusundaki ortak hedefimizi gerçekleştirmek için daha etkili yollar olduğuna inanıyoruz" deniliyor, ayrıca yeni yasanın "yetişkinlere ve reşit olmayanlara müdahaleci ve potansiyel olarak güvensiz doğrulama süreçlerini dayatma gibi talihsiz bir etkisi olacağına" dikkat çekiliyor.

Reddit bir sosyal medya platformu olmadığını, yasaktan muaf tutulması gerektiğini savunuyor.Fotoğraf: Imago/Joko

Bu yasanın, gençlerin yaşlarına uygun topluluk deneyimlerine katılmasını engelleyeceğine işaret edilen açıklamada, kapsamlı yasaklara başvurmadan gençleri çevrimiçi ortamda korumak için daha hedefli ve gizliliği koruyan önlemler olduğunu savundu.

44 milyar dolarlık piyasa değerine sahip bir Silikon Vadisi devinin bu hamlesi, diğer sosyal medya devlerine de örnek teşkil edebileceği, yasağı savunanlar ile itiraz edenler arasında çetin bir hukuki mücadelenin yaşanabileceği belirtiliyor.

Avustralya hükümeti: Reddit kârını korumak için dava açtı

Avustralya İletişim Bakanı Anika Wells'in bir sözcüsü, Avustralya hükümetinin "genç Avustralyalıların sosyal medyadan zarar görmesini önlemeye devam edeceğini" vurguladı,  "platformların değil, Avustralyalı ebeveynlerin ve çocukların yanında olduklarını" kaydetti.

Sağlık Bakanı Mark Butler ise "Reddit'in gençlerin siyasi ifade hakkını değil, kârını korumak için dava açtığını" ve buna karşı kararlılıkla mücadele edeceklerini söyledi.

Bakan Butler, Reddit'in hamlesini büyük sigara ve tütün şirketlerinin bir dönem yasaklara karşı yürüttükleri eylemlere benzetti.

"Tarihimiz boyunca hükümetlerimiz, vatandaşları son derece bağımlılık yapan, son derece zararlı ürünlere karşı korumak için güçlü önlemler aldığında genellikle en çok kâr eden şirketler mahkemelerde bu düzenlemelere meydan okudu" diyen sağlık bakanı, bazı sosyal medya ve teknoloji devlerinin şimdi benzer eylemlere girişmekte olduklarını kaydetti.

Yaş sınırlaması ne öngörüyor?

Avustralya'da yürürlüğe giren yeni yasa, platformlara, reşit olmayan kullanıcıları engelleme yükümlülüğü getiriyor. Aksi takdirde bu platformlar, 33 milyon dolar para cezasına çarptırılacak.

WhatsApp gibi mesajlaşma hizmetleri, e-posta, çevrimiçi oyunlar ve eğitim hizmetleri düzenlemelerden muaf tutuldu.

16 yaşından küçüklerin hesaplarını engellemeyen sosyal medya platformları para cezası ödemek zorunda kalabilir.Fotoğraf: Hollie Adams/REUTERS

2024 yılının sonunda parlamentodaki hemen hemen tüm büyük partilerin desteğiyle kabul edilen yasa, gençleri siber zorbalık, sorunlu tüketim ve rahatsız edici içerik gibi risklerden korumayı amaçlıyor.

Bu arada çok sayıda genç, yasanın yürürlüğe girmesinden sonra hesaplarının hâlâ aktif olduğunu veya yasağın ilk gününde yasağı baypas etmeyi başardıklarını bildiriyor.

Reuters, dpa/ DA, JD

Sonraki bölüme git DW Gündemi

DW Gündemi

Sonraki bölüme git Daha fazla DW içeriği